Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

woensdag 12 april 2017

Straffe Hendrik

Auteur: Hendrik Groen
Titel: Pogingen iets van het leven te maken
Taal: Nederlands
Categorie: Fictie
Jaar van eerste uitgave: 2014
Hoe kwam de tekst in mijn bezit: Geleend van m'n ouders
Synopsis: De hoogbejaarde Hendrik Groen houdt een dagboek bij van zijn belevenissen in de bejaardenhome waar hij woont en probeert tegelijkertijd op zijn oude dag om wat minder meegaand en braaf te worden.
Aanrader, want: Groen weet doorgaans een goede balans te vinden tussen humor, voorzichtig aanklagen hoe bejaarden lijdzaam kleingeestige en harteloze streken moeten ondergaan van de fittere en machtigere mensen in hun leven, en anderzijds ook genadeloos de draak steken met hoe onhebbelijk oude mensen soms kunnen zijn.
Afrader, want: Het dagboek, dat vrij duidelijk niet écht door een tachtiger geschreven is, blijft al bij al nog in het goeiige kwajongensschap steken. Voor grote inzichten moet je het zeker niet lezen.
Aanbevolen voor: Wie graag tempo maakt in een onderhoudend en origineel boek met een ensemble aan sympathieke, vertederende, irritante, tragische en amusante personages. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er iemand is bij wie dit boek tenminste geen glimlach zou kunnen ontlokken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten