Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

maandag 11 december 2000

Een telepathische space opera zonder weerga

Auteur: Julian May
Titel: De 'Galactisch Bestel'-tetra/pentalogie
Taal: Nederlands (vertaald uit het Engels)
Categorie: Fictie
Jaar van eerste uitgave: 1989-1996
Hoe kwam de tekst in mijn bezit: Geleend van mijn tante en haar man
Synopsis: Midden de 20ste eeuw ontdekken enkele misfits en outcasts over de hele wereld dat ze beschikken over 'metapsychische' vermogens. Ze vormen naderhand een groep en bewerkstelligen de opname van de mensheid in het Galactisch Bestel, een vreedzame federatie van vijf andere intelligente rassen. Dit loopt echter niet altijd van een leien dakje. 
Aanrader, want: May is één van de allergrootste inspiratiebronnen die ik had voor de Conduit-cyclus. De 'veldvermogens', het idee van een multiraciale interstellaire staat en zelfs de naam van mijn hoofdpersonage. Als je een beetje gelooft in mijn vermogens en smaak als schrijver, dan kan je deze, helaas nu al wat vergeten SF-reeks, niet overslaan. Bovendien voel je dat May's hart ligt bij de onderdrukten en de bannelingen, maar eveneens beseft ze heel goed dat als die lang genoeg macht krijgen, ze zo mogelijk nog wreder kunnen worden dan waar ze ooit tegen streden.
Afrader, want: Nope.
Aanbevolen voor: Lezers die genoten van May's eerdere tetralogie (die hier naadloos bij aansluit) en alle mensen die denken dat SF noodzakelijk moet gaan over ruimteschepen en heroïek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten