Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

maandag 31 december 2018

Big Food - Big Cheat

Auteur: Teun van de Keuken
Titel: De supermarktsurvivalgids
Taal: Nederlands
Categorie: Non-fictie
Jaar van eerste uitgave: 2018
Hoe kwam de tekst in mijn bezit: Geleend van mijn ouders
Synopsis: Met supermarktschappen en -afdelingen als structuur gidst van de Keuken de lezer door het jargon, de marketing en de leugens van voedselproducenten.
Njam njam, want: Van de Keuken heeft een onderhoudende, opgeruimde stijl en is nooit echt prekerig, wat een makkelijke val is om in te trappen als je over zijn onderwerp schrijft. Bovendien is het boek mooi geïllustreerd en een pleidooi voor meer 'common sense' over wat we allemaal in onze winkelkarretjes leggen.
Bleh, want: De titel van het boek is nogal misleidend. Ik had eerlijk gezegd een meer psychologisch of sociologisch gebeuren verwacht, maar in werkelijkheid is het boek zo goed als volledig een ontmaskering van de manipulatie van Big Food.
Aanbevolen voor: Bewuste consumenten die nog niet helemaal mee zijn in verhalen over bewust consumeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten