Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

dinsdag 21 juli 2015

Literaire prikdraad

Auteur: A.H.J. Dautzenberg
Titel: En dan komen de foto's
Taal: Nederlands
Categorie: Fictie
Jaar van eerste uitgave: 2014
Hoe kwam de tekst in mijn bezit: Gekocht
Synopsis: Dautzenberg trakteert de lezer op 40 kortverhalen in bijzonder diverse indelingen en met originele benaderingen. Centraal lijken veelal "wat als"-vragen te staan, die doorgetrokken worden tot hun meest bizarre en in enkele gevallen gruwelijke gevolgen.
Aanrader, want: Het laatste wat je Dautzenberg kan verwijten, is dat hij niet origineel is of niets te zeggen heeft. Hij is intelligent genoeg om zich niet neerbuigend naar zijn publiek op te stellen en onderhoudend genoeg om zijn toch vrij scherp gedefinieerde ego als schrijver te veel op de voorgrond te laten komen.
Afrader, want: Het is een bewuste keuze, maar de Nieuwe Zakelijkheid van z'n stijl vind ik maar niets. De bedoeling om stijl van pretentie te ontdoen vind ik zelf gewoon een andere vorm van pretentie. Daardoor komt Dautzenberg ook zeer Nederlands-Nederlands over.
Aanbevolen voor: Wie nu en dan wil onderhouden worden door een bundel afwisselende kortverhalen, vignettes, experimenten, gedachten en analyses.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten