Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

vrijdag 10 november 2023

En in Amsterdam

Auteur: Johan Van Tilburg
Titel: De cynicus
Taal: Nederlands
Categorie: fictie
Jaar van eerste uitgave: 2022
Hoe kwam de tekst in mijn bezit: verjaardagscadeau 
Synopsis: Hoofdpersonage Percijn, een Amsterdammer van middelbare leeftijd, dwaalt door zijn stad tegen de achtergrond van een grote klimaatdemonstratie, een tocht die hem steeds verder drijft naar de (letterlijke) marges.
The dog days are over, want: De twist, die ik niet ga verklappen, vind ik best goed gevonden omdat die automatisch uitnodigt tot een herlezing. Ondanks zijn voorgewende en erkende cynisme is Percijn vooral een diep teleurgestelde en depressieve man die op het einde enkel zijn trots en zelfbeschikking nog heeft. Van Tilburg weet dat scherp te boek te stellen.
Het zijn weer hondsdagen, want: Sommige overpeinzingen van het hoofdpersonage zijn een pak minder interessant dan hij zelf lijkt te denken. Intussen kan je ook de straten beleggen met boeken waarin gerateerde schrijvers de hoofdrol spelen.
Aanbevolen voor: Wie een minder gekende auteur wil ontdekken in de Nederlandse letteren, zal van 'De cynicus' zeker geen spijt hebben.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten